måndag 8 oktober 2012

Presentera dig själv på nätet

Att visa upp sin verksamhet på nätet är viktigt och många företag brottas med vilken webblösning man skall ha. Allt beror klart på vilken verksamhet man bedriver, om man har ett företag med webbhandel ställs särskilda krav på sin webblösning medan om man säljer konsulttjänster så är det andra lösningar som gäller. I samtliga fall har man dock ofta behov att sälja sin egen kompetens och lyfta fram den på ett säljande sätt. I dessa fall kan en tjänst som just lyfter fram dig vara av intresse.  Det blir något av en CV som alla kommer åt.

Det finns flera tjänster på nätet som gör just detta och i detta inlägga lyfter vi fram tre stycken som tar lite olika perspektiv.

About.me är en mycket enkel tjänst där du skapar en sida med en antingen förvald bild eller en bild som du själv väljer att lägga upp. Sedan så skriver du några rader om dig själv samt kopplar de olika sociala medier (t.ex. blogg eller Instagram) eller andra tjänster som du önskar ha med på din sida och sedan är det klart. Det blir en snygg sida där de som besöker inte bara kan läsa din text om dig själv utan även läsa t.ex. din blogg via denna sida.
About.me: Ett mycket enkelt sätt att skapa en sida om sig själv

Zerply är en liknande tjänst som About.me men det finns lite fler valmöjligheter och utseendet påminner mer om en CV. Här finns olika mallar att nyttja för att få sidan att passa dig på bästa sätt. Zerply har precis som About.me ett antal grundfunktioner men det går alltid att köpa till extra tjänster. Grundutbuden räcker initialt mycket långt. Poängen med både Zerply och About.me är att andra som ser din sida eller som kanske har gjort affärer med dig skall rekommendera dig.

En enkel CV skapas snabbt i Zerply


Flavors.me slutligen påminner mycket om About.me till utseendet och är mycket enkelt att komma igång med. Gemensamt för Flawors.me och About.me är att det bygger mycket på utseende och bilder, dvs, se till att ha en bra bild på dig själv eller något annat som lyfter fram dig eller din verksamhet. Eller om man har ett gäng medarbetare så skulle dessa kunna ha varsin profilsida som lyfter fram verksamheten. Vi tänker ofta att allt skall ligga på ett och samma ställe, ibland kan det vara spännande och utmanande att tänka utanför vanlig webbstruktur och nyttja redan befintliga lösningar och sedan bädda in dessa på sitt eget företags sida.

Flavors.me gör jobbet med ett enkelt gränssnitt.
Det man bör tänka på när man skapar en sida via någon av tjänsterna ovan är att fundera över vad man vill kommunicera. Som ni ser av de tre bilder som finns med i inlägget så ser ni att det endast är den första tjänsten (About.me) som jag (Jan Svärdhagen) har arbetat lite mer med, jag har alltså valt About.me då jag det inte går att jobba med tre olika lösningar samtidigt. Fundera över var ni vill vara, vilket budskap ni vill kommunicera och se sedan till att koppla så många som möjligt till er tjänst. Ofta går det att söka efter vänner eller kontakter via t.ex. Facebook eller Twitter som också nyttjar dessa tjänster och då kan ni därefter bjuda in dem till att besöka er sida. Eller så går det klart att sprida länken i olika sammanhang eller kanske lägga den på ert visitkort.

1 kommentar:

  1. Bra tips, räcker säkert till för många mindre företag som presentation och kontaktsida för nya och gamla kunder.

    SvaraRadera