måndag 15 oktober 2012

Vilka uppdateringar funkar på Facebook?

Den eviga frågan...hur skall jag som företager kunna nå fler till min verksamhet, vad ska jag göra och vad ska jag skriva? Ska jag lägga upp bilder eller fråga om saker?

Det hela är inte enkelt som sagt och det spekuleras i om Facebook gömmer inlägg från olika varumärken för att uppmuntra oss till att betala för att få in reklam på Facebook. Detta är dock bara spekulation vad jag förstår. Steve Buttry (@SteveButtry) som är redaktör på Digital First Media menar att bilder är bättre än uppdateringar som endast har text. Han har också gjort ett bildspel som visar på vad som funkar på Facebook och där framkommer att det primärt är viktigt med bilder men inte vilka bilder som helst:


Facebook Engagement from Steve Buttry

I en studie från en av Österikes första socialamedier byrå VI Knallgrau så kommer man där fram till samma resultat, det som funkar på Facebook är färre textuppdateringar, inte lägga ut alltför ofta, håll innehållet kort, nyttja länkar och och videklipp om det är absolut nödvändigt samt lägg oftare ut information på söndagar. Studien finns idag bara på tyska men infografen som de skapat kan man ta del av på engelska, se nedan:

Studien är tydlig (om det nu stämmer) men det förefaller som att ju enklare innehållet/budskapet är desto större chans är det att innehållet får spridning.

Vad funkar för dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar